Rådjur i trädgårn

Nu är jag innerligt less på rådjuren. Hela vintern har de hittat olika vägar in till tomten, puttat på fågelbordet och käkat det som fallit till marken.

Smart, men inte meningen. Vill jag mata dem lägger jag ut lämpligt foder i skogen.

Nu kommer lökarna jag satte i höstas upp med fart. På de mest töade ställena är de redan framme med flera centimeter.  De lär bli uppätna om inte de skyddas.

Benmjöl är utstrött, det luktar as! Revira är testat.  Ser jag dem skrämmer jag dem men en plåtburk med sten i. Hundhår är utkastat i buskarna, men inget verkar funka på dem.

Så igår köpte vi ett nät från en tillverkare som  heter Allox.  Finns på Granngården. Tunt och närapå osynligt på lite håll. Djuren ser det dock.

Vi vill inte ha något staket som gör att tomten ser ut som ett fängelse.

Bara snön släppt greppet så ska det upp. Ännu ligger drivorna rätt höga, där det blåst in från grannen.  Just den delen av tomten ligger i skugga länge så här års.

Staket finns mot två sidor av tomten redan, det behöver bara höjas lite, de där j(censur) hoppar rätt högt när de vill.

Framme mot gatan blir det ett trästaket, istället för den hemska häcken som inte gör någon glad.

Kanske får vi någon bra ide från trädgårdsmässan i helgen.

Problemet  är att de vant sig vid att gå här, i vår trädgård. Numera.

Förra ägarna fick de göra det för, men inte för oss! Slutvandrat! Fini! Serveringen har stängt!

Skogen är full med käk huvuddelen av året.

Jag vill inte plantera en massa som sen käkas upp av andra än oss eller inbjudna gäster.

2 responses to this post.

  1. Posted by Mysan on 24 mars 2011 at 22:58

    Skuttar in med glada skutt,
    hörde det viskas att ni har rådjur i trägårn??
    jag ÄLSKAR såna!! Det enda som kan få mig att skutta iväg lite längre än vad matte vill är doften av nysprunget rådjur..mumsfiliblabla ;P
    Buffar lite med nosen under din armbåge….

    Svara

    • Buffar tillbaka och kliar bakom örat..
      Tja, tyvärr har vi ju ingen egen hund här som håller dem borta. Du och syster och matte med är så klart välkomna att visa dem var gränsen går:-)

      Svara

Kommentera

