Herr katt har fått ett nytt hem!

Idag har herr katt flyttat till sitt nya hem. Han kommer tillbaka i nästa helg, för nya husse ska på semester. Men då har de börjat vänja sig med varandra redan. Nya husse är gammal kattvän så det blir nog bra. Inga problem med introduktionen i alla fall.

Sorgligt att lämna ifrån oss en så go kompis. Han har sovit på min mage inatt, tills det blev för varm. Snuttat på armen eller handen vilket ger honom trygghet och han somnar. Petat på min haka med tassen för att kolla lite om jag kanske är vaken. Och tidigt, tidigt så ville han ha med mig upp. Pinglade med sitt halsband och tassade runt på mig tills jag gav upp sängvärmen. Frukost! Nu! sa han, sen somnade vi om på soffan en stund, katten på min mage. Gubben fick sova i lugn och ro tills han vaknade.

För några veckor sen köpte vi ju ett nät som ska hålla rådjuren ute från tomten. Idag hade snön försvunnit nog för att det blev läge att sätta upp det. Vi båda,  har haft en lång och tung arbetshelg men där ute blev man snabbt piggare. Nätet är uppe, kräver lite finjustering senare, för att tomten ligger i en sluttning. Men några rådjur lär inte passera den vägen! Fiffigt för på lite håll syns nätet knappt. Just vad vi vill ha där.

Återstår att hägna in resten och höja staketet mot skogen nån halvmeter. Och laga stöden för bärbuskar som vintern farit illa med.

Hällde ut en påse kogödsel i trädgårdslandet också, där vitlöken sticker fram sina gröna strån redan. Rabarbern, som skickat fram sina rosa knoppar,  fick sig en dos också. Resten får vänta till senare.

Tulpanerna sticker fram duktigt. Pärlhyacinterna visar redan blått och påskliljorna blommar nog snart, bara vi får lite mera sol. Alla lökväxter fick sig en puff från  lådan med Blodmjöl.

Passade också på att ta bort lite död ved på Hortensian, den blommar ju på årsskott så det gör inget att beskära den nu. Syrenerna får jag ta sen, när de blommat klart för i år.

Snar, snart kan man börja jobba på riktigt där ute!

Nu, natt natt. Arbetar inatt nämligen.

4 responses to this post.

  1. Oj va du saknar herr Katt redan! Precis så funkar det med djur, dom blir så snabbt en del av flocken, eller är det kanske vi som blir en del av deras flock?
    Men det är ju trevligt att ni kan hjälpa till när nya husse åker bort. Och så får du gosa lite igen, va härligt!
    Du är ju ett trädgårdsproffs, det hör jag! Benmjöl och gödsel, jag har ingen aning om vad jag ska sprida i min förvildade trädgård! Men jag vet att först måste tjälen ur jorden så vi kan kratta och klippa ner fjolåret blomstänglar. Sen kanske det är gödsel som behövs? Jag har ju ingen aning om vilka blommor som kommer upp, vi bodde ju inte här förra våren/sommaren
    Jag tänkte faktiskt på dej när jag såg skylten nere vid tjärnen!
    Kram

    Svara

    • Bor det nån bonde i närheten så har de kanske en gödselstack med brunnet gödsel? Det är perfekt till det mesta i trädgården. Vi har fått köpa kogödsel i säck och så hämtar jag hästlortar hos en bekant. De(hästskiten) hamnar i komposten och höjer temperaturen där så bakterier och oönskade frön dö. Och så ger de bra näring. fruktträden och bärbuskarna behöver lite extra nu om de ska orka ge frukt
      Är ju bondjänta av födsel och ohejdad vana;-) så jord under naglarna är livet för mig.
      Katten är saknad men har det jättebra hos nya husse. Han får spela piano där;-) Och han kommer ju till oss på fredag för en vecka igen. Verkligen tomt utan honom!

      Svara

  2. Nu har jag läst alla dina upplevelser t.o.m. 4 april då herr Katt fick en ny husse. Vilken ”story”. Det är ju underlag för en hel liten roman! ”Mitt liv med en lånekatt” – t.ex. En sak som jag nu börjat grubbla på – och som jag ännu efter 40-45 år med katter inte kan begripa. Kan man vara allergisk mot en katt men inte mot en annan katt. Snälla förklara! Jag är en s.k. allergisk astmatiker och har ”gått på medicin” sedan 1999 – och levt tillsammans med katter som sagt även före 1999 utan allergibesvär på alla de åren.
    PS. Att herr Katt kände igen er – underbart!

    Svara

    • Ja, man kan reagera olika mycket på olika katter. Det har något med proteinerna i deras saliv att göra.
      Kompisen har en nakenkatt, kan inte ens röra den utan reaktion, inte vara hemma hos henne alls. På jobbet är det en kattfröken, en långhårig diva, som jag reagerar rätt mycket på.Hon tyr sig mycket till mig, så klart.
      Herr Katt slickades mycket och det funkar inte med min allergi och inga tabletter hjälpte tillräckligt utan jag gick och snorade och kliade jämnt. Pelle ger oss ett slick nån gång men gosar oss i ansiktet med huvud och päls väldigt mycket. Sover gärna på kudden eller mot kinden. Reagerar bara lite på honom och mest med nys. Tar en antihistamin tablett varje dag, varierar sorterna för någon sa att man annars tappar effekt.
      Jag växte upp med katter och hade oftast minst en i sängen men hade sedan ett avbrott från dem i många år. Vid nästa kontakt blev jag oförklarligt snuvig, svullnade i ögonen och kliade i ansiktet. I samband med en annan undersökning konstaterades allergi mot katt och kanin.
      Herr Katt kommer förresten hit på lite semester när husse åker bort några dagar, om nån månad. Om det inte funkar bra med Pelle och honom så får Herr Katt ta sviten på nedre våningen på egen tass. Handlar ju bara om några dagar.

      Svara

Kommentera

