Köttgryta med rimskivling

Imorgon kommer kärt besök på lunch. Tiden blir knapp så jag har förberett köttgrytan. Fiskgrytan till de som inte äter kött gör jag imorgon. På abborre och torskfile. Skrovet på abborren kommer att ge fin buljong.

Brynte köttet i bitar på plåt i ugn, med bara lite olja. Två fina bitar högrev, med lagom mycket fett insprängt. Det ger smak och smälter bort under tillagningen. Mot slutet slängde jag in lite rotfrukter och lök. Vitlök och schalottenlök från eget land. När det fått fin färg så puttade jag ned alltihop i stora grytan, hällde på vatten, buljongpulver, lagerblad, timjan, paprikapulver och  en aning salt. En halv burk med kikärter åkte i också.  Och så en rejäl näve med torkad rimskivling. Grönsakerna och bönorna kommer att koka sönder och reda spadet.  Grytan har kokat ett par timmar idag och ska fortsätta minst en timme till imorgon, sakta och lugnt. Kryddningen är försiktig, sa min provsmakare, justerar imorgon. Lättare att tillsätta salt och kryddor än att få bort.

Nu, natt natt. Cheesecaken borde vara klar i ugnen. Imorgon toppar jag den med blåbär, egenplockade. Känner mig rik när jag kan ta fram bär ur frysen så här på vårkanten.

Kommentera

