Kallt, snöblandat regn, vad gör man då?

Lite kan man väl hitta på ändå. Inne.

Sorterat kläder, ”bortskänkes” kassen är proppfull.  Smaken förändras, liksom modet. Även om jag inte bryr mig speciellt om mode så känns korta T-tröjor inte helt aktuella. Och hur många linnen av samma färg behöver man? Tröttnar på kläder gör jag, då kan någon annan ha glädje av dem istället för att de ligger i en låda här.

Sommarkläder kändes lite skumt att hålla på med men det ÄR maj, kortbyxorna och klänningarna  ska fram även om de inte åker på.

Tvättar gardiner som jag rivit ned nyss, passar på att byta dem nu för imorgon kommer ett par duktiga fönsterputsare och fixar det som skulle ta mig flera dagar (då jag kan arbeta istället) och ge mig massor med värk.  Det räcker med att jag flyttar på växter och saker som står i vägen, byter gardiner och ställer i ordning efter. Tack  RUT!

Eller jag tar fram gardinerna och byter efter putsningen, så klart. Märkligt att förbipasserande tittar länge och noga på huset bara för man tagit ned gardinerna. Sen blir de generade när de ser att man sett dem.  Sitter ju vid ett fönster varje gång jag är vid datorn. Och den står på tills jag ska till jobbet senare idag.

Just nu känns det som att vi inte hinner med något ute, men tittar man på bilder från förut så syns det skillnad.

Från denna rishög till Spirea till

Nja, inte så vackert, än, med riset är borta. Marken är hård som cement på sina håll, lera. Det tar extra lång tid att få grönt där man grävt.  Och just här har vi klippt och grävt bort buskage som varit på platsen i många år.  Det fanns inte ens ogräs under, så tätt var det! Men det ger sig väl, ge mig och komposten bara ett par somrar så!

Här finns nu två rosor, lite småblomster förutom påskliljorna,  en Körsbärsbuske, ej träd, två schersminer lite längre uppåt i bild och där kommer också krukorna med kryddörter att stå. Nära grillen, så klart.

Från detta tomma slänt där bara ogräs växte, för ”jorden bara rinner ned, ingen ide att plantera där”   till

mitt lilla projekt. Det växer bra, knopp på flera växter redan, kylan till trots. Fjärilsbusken har också överlevt vintern, vilket jag knappast trodde trots övertäckningen. Vi har ju faktiskt haft flera veckor i sträck men -10 till -20  under vintern, vilket inte är vanligt här. Allt det gröna är sådant som klarat vintern! Sedan bilden är tagen har jag planterat en liten ”blåmes” minns inte vad den heter, mer än Blauemeise på etiketten, och en till Lavendel som blommar redan,  så våra humlor har lite att börja med.

Igår täckte vi över allt som redan är sått med fiberduk. Det snöade. Suck!

Visserligen är det torrt och vätan behövs men snö! Nu har det ramlat ned både hagel, snö och snöblandat regn i tre dagar.  Hörru Kung Bore! Dra dig nu snällt tillbaka och vila under något halvår!

2 responses to this post.

  1. Oh, jag ser en med gröna fingrar! Vilket jobb! Ja det har vi också, vår tomt är ju helt igenvuxen och ingen klippte gräset på hela förra sommaren…
    Men det går långsamt, går jag en långpromenad med jycken så orkar jag inte den dagen stå på knä i rabatten eller hålla på o kratta.
    Men, bara det blir grönare så syns det som är under inte lika mycket…
    Nu får vi hoppas på lite varmare dagar, går o spanar efter murklor men dom lyser ännu med sin frånvaro.

    Svara

    • Idag är de rätt röda:-( mina fingrar. handlederna ömmar och knäna känns 80 år gamla. Har tvingat ståltråd runt pinnar och spik. 20 cm från marken, ungefär. Ett till litet projekt. Bild kommer vilken dag som helst.
      Hundar får jag pussa på när de passerar. Hinner inte träffa några annars.
      Grönskan kommer med väldig fart här, tempen gick från minusgrader i veckan till 17 + i skuggan idag.

      Svara

Kommentera

