Gäst i komposthögen!

Fick lätt skrämselhicka nyss. Jag har en liten fobi. Är jätterädd för ormar.

Kastade om i komposthögen, den av pinnar och löv, gräsklipp och annat från förra sommaren. Väl multnat bitvis,  med en del pinnar kvar som jag slog av med spaden. Lyfte undan  vartefter med grep och efter ett tag så låg den där. En orm!

En hasselsnok om jag såg rätt. Den ser man inte ofta.

Kan hantera panik så riktigt så illa är det inte men inte kul att råka på dem. I skogen går jag , nu hade inte jag det valet.

Nå, backade ett par steg, tog mod till mig för den var inte så stor och rätt orörlig(med absolut hel) och lyfte den med spaden ut i skogen.  På tomten bredvid. Den kan ju komma tillbaka men jag hoppas den inte gör det.

Läste på om ormar, snokar lägger tydligen gärna ägg i komposthögar. Helst inte i vår då!

Såg inget mera oroande där, fast jag fortsatte att vända en stund till.

Om allt går som planerat så finns där ingen hög om ett år. Det tar tid att kompostera de mängder som vi rensat bort från denna tomt, så tålamod krävs. Och att man orkar vända högen ofta, och vattna så den inte torkar. Vi tog ju en stor del till trädgårdslandet, men mera finns att ta.

Det mesta går i varmkomposten nu. Den vände jag om i senast i morse. Den luktar bara förmultnande jord så den verkar må bra. Våra husdjur, kompostmaskarna, gör sitt jobb.

Pinnar som klipps av samlar vi på hög och kör till flis, som sedan hamnar i tunnan bredvid komposten. Behövs det fyller vi på ett par nävar att täcka med eller torka upp överskottsvätska med.

”Offrade ” en hel säck med planteringsjord, ovanpå en sträng med multnad kompost, till en liten rabatt. För att  få saker växa på skärmen som stoppar insyn till komposten från resten av tomten och vägen. Små plantor av solrosor, förgrodda höga brytbönor för grönska och mat och honungsört för jordförbättring och färg. Förenad nytta med nöje.

Planen var att  rensa plats för  och bygga ihop lövhäcken, (gjort) isolera den inuti med svart täckplast(går inte, den ligger i bilen, som är på gubbens jobb tills i kväll) och fylla den med halvmultnad kompost. Att bara lägga kompost i den funkar inte, den är för otät. Allt bara torkar då, ingen kompostering sker. Botten får vara öppen så maskarna kommer upp i kompostmassan.

Flyttade istället björnbären, som jag nyligen planterat, till en soligare plats. Besvärligt att inte veta exakt hur solen går på tomten. Nu när alla träden slagit ut  på skogstomten blev platsen skuggig under halva eftermiddagen. Jag lär mig väl.

2 responses to this post.

  1. Matte hittade en huggorm i skogen idag. Hon påstår att det verkar vara extra mycket ormar i år för de syns överallt. Hon är mest glad för att alla förklädda vithajar håller sej i vattnet så hon slipper möta dom

    Svara

    • Stannar de bara i skogen så… till svampsäsongen har de vanligen lugnat ned sig lite eller värmts upp så de håller sig ur vägen. Akta tassarna med huggisar!

      Svara

Kommentera

