Vildsvin, inte hos oss, ännu

Vildsvinen sprider sig in till städerna.

Inget nytt för oss som sett dem öka explosionsartat de senaste fem åren. Man har skjutit ledarsuggor för att få bort flockarna, vilket gör att alla honor i flocken går i brunst, vilket ger ännu fler kultingar. Inte så smart. De milda vintrarna vi brukar ha gör att de flesta överlever.

Skogarna i vårt närområde ser ut som de var plöjda. Ingen undervegetation finns kvar. Stora stenar och rötter är flyttade på. Svamp kan man glömma att hitta där.

Annars är vildsvin bra som markförbättrare, svamp brukar återkomma efter deras framfart. Men här är de hela tiden i samma område, inget hinner växa upp. Mycelet torkar ut, svampen försvinner.

Jakten räcker inte till och området är svårjagat med berg, träsk och sjöar. Vattenskyddsområde dessutom.

I Södertälje jagar men svin mellan höghusen, där är de en plåga. I Norsborg finns de alldeles utanför centrum, i ett skogsområde och matas dessutom av Stockholms kommun. Vilket jag ser som galenskap.

Att möta ett vildsvin i skogen när man tassar tyst och letar svamp är inte kul. Långt ifrån.

Har haft dem på en meters avstånd flera gånger och då lovar jag att allt håret stod rakt upp. Och hjärtat satt i halsen. Som tur var tog de en annan riktning. Som tur var handlade det o m ensamma svin alla gångerna. Flockar har jag mött på lite längre avstånd, och faktiskt allvarligt funderat på att börja klättra då de inte backat. De är inte längre rädda för människor, de är alldeles för vana. Och dessutom är många flockar inte äkta vildsvin utan blandningar med tamsvin. Många med stora ljusa fläckar. Större och mindre rädda  svin alltså.

Som tur är finns de inte i vårt villaområde ännu. Hoppas det förblir så.

4 responses to this post.

  1. Vilda grisar finns ju i mängder även i mina enorma skogar.
    De är alldeles för många och förökra sej värre än råttor.
    Det är stor skilnad på vatten och hälsovådligt regn.
    Sjöar, spagropar, nästan sjöar, diken, vattenpölar osv det är nyttigt och välgörande vatten. Hälsovådligt regn är livsfarligt!
    Orsakar svåra skador på mej för att inte tala om vidirga tortyrkammaren och avskyväärda schampooflaskan!!!

    Svara

  2. Här hade jag mycket att läsa ikapp, dessutom så fina blomster på bild! Inte får jag hitlockat några barn o barnbarn för att ta itu med trädgården inte, jo möjligen om jag lagar någon god köttbit med svampstuvning!
    Sigge kommer hit på besök med sin matte på måndag förresten, då ska vi ut o leta murklor, det du!
    Vildsvinen finns även i Dalarna, dock har jag aldrig råkat ut för dem och gladast det är jag! Fy jag tycker dom är både aggressiva och otrevliga. För tillfället har jag stavarna med mig även på skogspromenaderna, då kan jag väl hötta åt dom med stavarna för att skrämmas. Eller så räcker det att visa sitt gamla finnkäringsnylle för att dom ska sticka, haha
    Kramen

    Svara

    • Posted by Boman on 19 maj 2011 at 6:28

      Får väl prova stavar då:-) nyllet hjälpte ju inte. Kanske du kan laga vildsvin då?
      Klappa Sigge från mig med! Och ge matten hans en kram.
      Ser fram emot att träffa på dem en dag jag också.
      Murkelletandet lämnar jag till andra, äter dem inte längre och så är det ju alla de där slingersakerna i skogen så här års.

      Svara

Kommentera

