Hur laga nötrulle?

Ser att jag har en massa träffar på NÖTRULLE. Såg igår att de hade bra pris på den i butiken, gissar att det är därför.

Har sett en del fantasifulla recept på tillagning av just denna styckningsdetalj. Som alla blir på tok, garanterat.  Typ strimlat och wokat, en metod som bara passar för riktigt mört kött. Biten är nämligen den ”gummiband” som får benet att återgå i rätt läge efter ett steg. Alltså tufft och segt om man lagar det fel. Då köper man aldrig mera den biten.

Det är alltså en bit muskel utan senor  med fina, men tuffa, köttrådar som alla går i samma riktning och och fettfritt.  Det kan skäras riktigt tunt som tillagat och blir riktigt snyggt upplagt.

Underbart mört och fint om man gör rätt. Det är en styckningsdetalj man måste koka eller ugns-/grytsteka länge, i flera timmar.  Funkar inte med termometer, känn på köttet istället.

Jag gör den ofta i lergryta i ugnen, på ca 75 grader över natten. Lägger grytan i blöt medan jag skalar ett par lökar och nån morot, har jag så tar jag med en bit rotselleri också. Klappar köttbiten torr med hushållspapper.  Salt + peppar på köttet och lite(nån tsk) olja i botten på formen. På med locket och in i ugnen. Under tiden sover jag. Så här blir den jättemör och tappar knappt alls köttsaft. I grytan får jag då lite fin buljong som kan bli en sås.

Det är en variant på tjälknöl som ska lagas på fruset kött som ligger i lag med salt och socker först. Den finns det recept till på nätet.

Lagar den också i gryta på spisen ibland, men det kräver mera passning, behöver tittas till ibland. Kokar då upp köttbiten i vatten och slår av det,  för att få bort blodrester och annat som skummar annars. Sköljer grytan och lägger i kött och  vilka kryddor som nu önskas av de som ska äta, själv äter jag inte kött. Nästan alltid lök, alltid salt och peppar.  Ofta lagerblad, morot, selleri och örter.  Där kan man smaksätta efter tycke och smak, hotta till den med chili om du vill!  Eller gör en porterstek(sök recept själv). Fyller på med vatten/öl så det täcker och ställer på spisen. När det sjuder skruvar jag ned tempen, det ska bara sjuda lätt, inte koka, i ett par timmar minst. Känner på köttet med sticka, det ska passera utan motstånd, då är det klart. Då silar jag spadet och kokar ihop det till sås. Köttet får ligga under folie under tiden.

Går också bra att använda i gryta med grönsaker och potatis men måste då skäras riktigt smått eller i tunna skivor. Sjömansbiff funkar tex där man lägger lager av tunnskuret kött varvat med potatis och lök och fyller på med öl. Bräsera köttbitarna en stund först så får du mera smak och mindre mosig potatis.  Kokas på spisen i nån timme. Testa köttet så märker du när det är klart. Det ska falla i bitar lätt när man tuggar på det eller petar i det med gaffeln.

Hmm, undar om jag ska köpa hem en bit ändå…

Kommentera

