Självplock

Självplock har vi sysslat med idag. En Junior med far och jag.

Kollade runt stan men här finns få ställen och inget är öppet just nu, tidigast till helgen och då får man hänga på låset om det ska bli nåt.

Så vi drog till Mariebergs gård i Björkvik.  Mellan Katrineholm och Nyköping. Karta finns på deras hemsida i länken. Lätt att hitta var det och trevlig väg att köra.

Goda bär, gott om dem och få plockare. Ett öppet fik i en lada, där man plockade  själv. Bara vi fanns där och en lapp som sa ”ta vad ni vill, lägg pengar i lådan”. Precis som blomsteraffären, där jag kommer ifrån, gör på söndag. Kändes hemtamt, liksom lukten av ko och jordgubbar blandat med ljummen  insjö.

Stannade på Sultans konditori i Katrineholm för en snabb lunch. Stället rekommenderas högt! Värt att ta en omväg för till och med. Gott, trevligt, lite gammeldags konditori med rar personal och brett sortiment. Kaffe i kanna vid bordet.

Och så kollade vi vad Möbelmagasinet i samma stad hade att erbjuda. Hittade en ”disktraselampa” som han som har affären kallar dem för.

Nu ska jag fortsätta att rensa och förpacka jordgubbar. Vi plockade 18 liter, lämnade av några hos svärföräldrarna och några ska följa med Junior hem till honom. Övriga hamnar i vår frys eller i syltkastrullen. Garanterat Ehec  och salmonella fria. Vägrar att köpa frysta bär jag inte vet ursprunget på, är hellre utan. Lite kinkig men” better safe than sorry”.

Hmm, tabbade visst mig när jag skulle publicera. Detta hamnade i utkast. Nå ja, gör väl rätt nu då.

2 responses to this post.

  1. Hej, våra lokala bär är inte färdiga än, när dom väl blir det så då ska jag handla. Kanske plocka själv också, om jag får med mig maken…visst är det obehagligt med denna nya smitta, hoppas dom finner orsaken
    Varmt och som vissa tycker skönt också, men det är ju bara en kort period man får stå ut med att svettas.
    Kram

    Svara

  2. Här verkar allt mogna med blixten. Gurkor i landet väntar på att tas om hans, eller explodera. Ska, senare. Ha det gott, trots värmen!

    Svara

Kommentera

