Trädgårdsdag

Jag har ju varit borta hela gångna veckan, på jobbresa.

Trädgården tog inte paus för det utan det mesta har vuxit helt galet mycket. En massa behövde skördas, helst igår. Så jag har tillbringat drygt nio timmar där ute idag. En bra arbetsdag. Och ett bra sätt att vända dygnet. Jag har varit nattvaken under veckan, enbart.

Hallonlandet gav bara en liter idag. Massor med övermoget, tyvärr.

Vitlöksblasten hade  vissnat ner, så de hänger nu på tork. Övriga lökar är kvar i landet och plockas  efter behov.

Plockade också upp tulpanlökarna som jag grävde ned på ett bättre ställe efter blomningen, så de fick hämta ny näring. Svarta och rosa. De torkar nu också och ska ned i höst på ett nytt ställe.

Våra bönor och ärtor hade helt vuxit ur hand. De borde plockats för nån vecka sen, minst, men tiden den räckte inte före resan för jag jobbade in i det sista. Nu är de i eller på väg till frysen. Bara skärbönorna är kvar i landet.

Vinbären höll på att trilla ned också. Såg det i morse när jag kollade fågelnätet. Något jag gör varje dag, ifall någon fastnat. I morse låg där en padda, insnurrad  i nätet med tre ben och huvud. Blev orolig att den inte levde som den låg, men den blinkade när jag frågade om den var vid liv. Fick ta till saxen innan den kom loss. Den skulle bara in under buskarna.

Började med det roliga, krusbären. En tioliters hink full blev det. Nu är de sylt, utom för nån liter som jag frös som de var. Förra året blev det ju inget, rådjuren tömde busken en dag.

Inne under tak, för det regnar som attan.  Passade på att snoppa bär under tiden.

Plockade vita och svarta vinbär, som blev till saft. Lite röda ska finnas kvar och rätt mycket svarta. Hade ingen lust att bli genomblöt så de fick vara till senare. Bladen var blöta så hur man än gjorde så rann vattnet efter armarna.

Rödbetorna ska jag lägga in imorgon, kokade nästan alla idag. En del ska jag frysa som de är, kokade i skivor. Jättegott men lite ädelost eller bara smör.  Det fanns massor i de två rader jag sådde och de är av den långa sorten, så det blir många burkar. Vilket jag måste handla imorgon. De vi hade är slut. Blir till att pallra sig upp och köra maken så jag får ha bilen. Möjligen en tur till IKEA, om jag orkar. I vilket fall så måste ättika och lite annat inhandlas.

Hann med att vända lite på komposten också, det hade sjunkit ihop jättemycket. Våra vänner maskarna jobbar hårt! Allt rens från landet åkte i för här blir väldigt lite matsopor. Knappt så det räcker för att hålla liv i komposten för ögonblicket. Annars lägger jag det gröna för sig, i en låda bredvid varmkomposten.

Tänker hitta någon snabbväxande gröda och så där rödbetorna var. Så jorden inte står tom. Spenat är ett alternativ. Eller Honungsört fast den kan man inte äta. Men den förbättrar jorden.

Shit, det klickade till jättehögt i köket. Studsade i stolen! Syltburkarna håller på att kallna, locken klickar när det blir vakuum. Behövs inga konserveringsmedel när man fyller het sylt i varma burkar och har de i källaren där det inte blir varmare än 10-15 + ens på sommaren.

Vi använder så lite konstgjorda ämnen som möjligt i maten. Inga konserveringsmedel för att man ska, utan bara om det måste finnas. Inga konstgödningsämnen i trädgård eller rabatter. Häst- och  kogödsel, kompostering, växelbruk och växter som ger näring till jorden. Här odlas ekologiskt och  användarnära.

Middagen var ingen överraskning direkt. Grönsaker från eget land, det enda som var köpt är fröna, några tomater och smöret. Kryddorna också då.  Våra tomater är inte riktigt mogna än, men om några dagar så.

Plockade upp lite morötter och potatis, kokade dem tillsammans.  Rödbetor för sig i en kastrull. Lättkokta nyplockade märgärtor. Squash stekt i olivolja(köpt)  med färsk vitlök. Tomater i bitar, stekta i olivolja med balsamvinäger. Vitlökssmör till. Underbart gott!

Mannen får matlåda av resterna imorgon, tillägg med några stekta korvar från Sorunda chark. Fulla med kött och helt utan konstigheter. Goda också, säger han.

Hinner jag blir det en tur till skogen imorgon. Där jag var i veckan har Kallarna kommit ordentligt. Synd att jag inte kunde plocka med dem.

Kommentera

