Svamp och mera svamp

Nu, äntligen kan jag skriva om svamp.

Många frågor om svamp leder ju hit, men ännu har det inte funnits något att plocka i våra skogar. Man ska nog leta sig till fuktigare miljöer.

Kollade mina ställen för mandelriska, och visst fanns det. Massor!

De puttrar på spisen nu, ska bli stuvade med dill och grädde.  La i en klick smör i grytan först tillsammans med en skvätt rapsolja, sen i med svampen i mindre bitar. Svampen avger lite vätska som får koka in och kokar samtidigt ned svampen som är rätt hård i konsistensen. Det tar en stund.   Stuvningen är bara grädde+mjölk och creme fraiche, laktosfritt så klart och en tsk vetemjöl. Rör i massor av nyklippt dill. Lite salt och peppar efter smak så är stuvningen klar.

Middagen blir rostat ljust fullkornsbröd med stuvningen och ett par skivor ost som grillas snabbt för lite färg. rostar man brödet blir det inte så degigt trots stuvningen.

Den svampen känner man igen på doften, eller lukten säger en del. Skaldjur säger de fina i kanten.

Kvinnokön före morgonduschen säger jag.

Detta är bara början, korgen blev nästan full innan jag gav upp.

Kantarellerna är torra, helt oätliga. Ser ut som de som ofta finns till salu i affärerna. Intorkade, oaptitliga. De stannade kvar i skogen.

Idag har jag också hållit på med något rött, kroppsvarmt, halkigt, där skinnet lätt släpper. Mellan 5-15 cm långt.

 

 

 

 

 

 

Ja. Skurit och lagt in rödbetor i ättika, den långa sorten.

Trodde DU något annat?

2 responses to this post.

  1. Haha, hur kan du tro att man tänker på något annat än en lång rödbeta (en sån har jag dessutom aldrig sett!)
    Har du fått komma hem från straffkommenderingen?
    Skrev upp Sarahs nyckel, kanske hittar jag den utan att ha författarens namn. Jag har inte läst en endaste riktig höjdarbok i sommar.
    Mandelriska har vi inte i Dalarna, synd tycker jag. Men, Tallkalle har börjat komma, om det bara kom regn så skulle det komma massor fler! Och vet du, idag gick jag bara runt byn, inte alls djupt in i någon skog, och väl hemma kände jag något som kröp på mig. Trodde det var en fästing men det var…..en älgfluga! Iiiiik, trodde det skulle dröja in i september innan dom dök upp, hatar dem mer än något annat!
    Ha de!

    Svara

    • Usch o fy för de där älgflugorna! har ännu inte mött nån i år, men förra hösten var de onödigt många. Iofs är 1 st också för många.
      Har fått lite kommentarer via telefon som tyder på att en del(hrm..) tänkt på nåt annat än rotsaker. Har så liten yta att odla på så de långa passade bra, mera rödbeta per planta så:-)
      Imorgon har jag sovmorgon, börjar först kl 8!

      Svara

Kommentera

