Porcini jakt

Vi tog en promenad på några timmar ute i träskmarkerna idag. På ett ställe dit man får gå en grusväg i flera kilometer. Vår vanliga svampskog är snustorr fortfarande.

Nå, där var det lite fuktigare, bitvis. Vildsvinen hade iaf gyttja i sina bad, inte bara damm. Annars har de bökat sönder undervegetationen så inget, absolut inget, växer där på stora områden.

Bilden är tagen med mobilen, kvalitén är inte bra men det syns verkligen hur däe ser ut.

Vi hittade några fläckar där det fanns svamp. Såg mera svamp idag än totalt under resten av sommaren. Bra så. Vi hittade kanske ca en liter kantareller men också två Karl-Johan svampar! Två små fina ”smågrisar”:-) Porcini säger Italienare om dem. Vi mötte tre äldre Italienare på svampjakt. Bara en av dem boende här, så han agerade tolk.  De var mäkta stolta över sin fina porcini. Vi hittade våra två efter mötet. De var imponerade över våra kantareller och vi prata de lite svamp och lite annat en stund. Ett trevligt möte i skogen.

Det viktigaste fanns med, kaffe och myggmedel. Mannen fick bära termosen och vattenflaskan. Det gröna fungerar också som myggmedel om man gnuggar det mot huden. Doftar gott men kan irritera. 20.24 tillägg: växten heter Skvattram, glömde skriva det tidigare.

Av våra Kallar blir det sås till middagen. Två svampar är lagom för oss två. Gubben får sommarskinka och färsk nyupptagen potatis till, jag får leta fram nån sojaprodukt.

Jag är lite skadad efter turen, fått en smäll på ena knäet. Det blöder, men inte såå mycket, ett glatt plåster lagar det.

3 responses to this post.

  1. Du skulle komma hit till mina skogar.
    Här finns det precis hur mycket svamp som helst nu.
    Kantarellerna vill matte inte se längre, svarta trumpeterna sprutar upp och mycket annat på g också. Jag har extremt bra skogar, i kärret dit du ska med där är bara rödgula

    Svara

    • Gråter en skvätt här… Inte en svamp hinner jag se denna helg, jobbar. Jo, förresten, har nån sorts, eller två sorters skräpsvamp på öppna komposten.Inte ätliga. Och igår plockade jag bort två döda soppar av strävsoppstyp från en rabatt mot skogen. Redan ätna på av sniglarna. Och mögelsvampen trivs bra på trillade plommon.

      Svara

  2. Läser här att mallgrodan (mallhunden) Sigge skrivit om alla sina svampfynd., Jojo, en del har det bra, tror inte ens han skulle lyckas hitta så mycket hos mig heller just nu. Inte är det snustorrt heller, idag hittade jag på 1½ timme i skogen en tegelsopp, en stensopp som en snigel bodde vid, men den fick leta nytt hem, o två taggisar! Katastrof säger jag bara! Visserligen finns det kremlor o rimskivlingar men dom gillar jag inte så mycket, räcker med att plocka en gång då när inget annat finns.
    Nå, jag håller modet uppe o hoppas att det ska poppa upp mer, tack för infon om sopparna, förstod ju att det måste vara så dom växte..
    Kram

    Svara

Kommentera

