Vi har hittat svamp!

Tog en sväng ut i skogen. Hittade faktiskt flera deciliter kantareller,  lika mycket Citronslemskivling, två Stolta fjällskivlingar och en liten Blomkålssvamp. Jippie! Ännu är det långt kvar till den tid då man kan fylla svampkorgen. Men det börjar ta sig.

Och i håret hittade jag nyss en älgfluga! Örrk!  De är helt enkelt vidriga! Hörde ju brummet, men hittade inget, hade sjal om håret och borstade igenom hemma. Nu kröp den jäkeln fram vid örat på andra sidan huvudet.

Mycket av svampen är redan uppätet. Stekte upp en del till middag tillsammans med färska grönsaker från täppan och färsk potatis. Inget äldre än nån timme. Rätt mysigt att äta egenproducerat eller egen plockat.

2 responses to this post.

  1. Visst är dom vidriga, o sjal hjälper inte! Jag hade en igår trots att jag inte gick i skogen, bara ute här i byn! Den bet dessutom, idag har jag en bula vid nacken där den återfanns…dessutom bet sig en fästing fast i ryggen igårkväll, den fjärde för säsongen. Inte hjälper det att byta kläder heller, jag blir galen! En endaste kalle hittade jag under den turen, men nu kommer smörsoppen som jag gillar”

    Svara

    • I en av de skogar vi besöker hjälper bara mygghatt med när nät emot de där vidriga älgflugorna. De är många fler än jag någonsin sett. Och de är överallt, anfaller tyst, bara ramlar ned på en. isch!
      Men Kallarna har börjar poppa upp! Alltid något positivt:-)

      Svara

Kommentera

