Helgen är över

Var ute i skogen igår , jodå. Inte ensam heller. Hade sällskap av en miljard mygg, några vildsvin, en stor älgtjur och ett gäng polacker.

Hörde killarna på håll, de skrek åt varann lite då och då, antagligen för att inte tappa varann.     Eller så blev de skrämda av djuren. Känner igen språket, gillar melodin i det men fattar inte mer än få ord. Såg en del av dem sen vid vägen. De hälsar aldrig som annat skogsfolk gör, känns lite konstigt men vi har väl olika vanor. De plockade i plastpåsar, såg jag. Satt vid vägkanten sen och rensade gamla soppar. Olika vanor som sagt.

Vildsvinen flyttade på sig, kom till flera ställen där det var nybökat och helt färska spår och hörde deras småbråk med varann. Lite som en grupp barn som knuffas och kivas. Gjorde lite oväsen, trampade på kvistar så de hörde att jag fanns där.

Älgen stod i ett område där träd fällts, lövsly och lite äldre lövträd, och bara lämnats att ligga. Nära till sjön. Stor och grann med fina horn.  Såg den från berget och ropade till så den hörde mig.  Viftade lite med armarna så den säker sett mig. Den tittade upp, gick några steg och fortsatte sen att äta. Ville inte råka överraska den så jag bytte riktning.

Skörden då? Jodå, helt ok.

Mandelriska, nåt kilo på det vanliga stället i en norrsluttning,  fast det är sent för den. Den stuvade jag, länge,  med grädde och creme fraiche och massor av dill, till ugnsstekt fisk och potatis. Suveränt gott! Det är en svamp som kräver lång tillagning, den är hård i konsistensen. Och ordentlig rensning eftersom den  gärna växer i sandig jord. Men den är värd det, smaken är fin, mycket påminnande om skaldjur men inte påträngande.

Mandelkremla, Guldkremla, Citronslemskivling, Blodriska, Karl-Johan, Smörsopp. En handfull av små fina Skäggriska, tidigt för den. Och Kantarell så klart men inga mängder för den plockar alla.

Plockade bara de sorterna, det fanns en massa annat också. Mängder av olika strävsoppar som jag inte plockar. Gillar inte att de mörknar vid tillagning  och de är inte smakligt så fina heller. Bara om inget annat finns tar jag dem, men vi har ju ett lager torkat hemma i källaren;-)

Dessutom har man kommit på att många blir magsjuka av dem, exakt varför har jag inte koll på. Speciellt de orange ,”apelsinsopparna”, Asp- och Tegelsopp är sådana. De ska visst tillagas länge för att vara ofarliga. Tar inga risker, låter dem vara.

Rabarbersvamp fanns det också massor av.  Den är ätlig men inte god och man kan färga garn med den, kanske provar jag det nån gång.

Däremot  fanns inga ätliga taggsvampar ännu.  Sandsoppen har kommit men alla jag hittade var fulla  med larver. De första trattkantarellerna är också siktade. Säsongen är lite konstig, sommarsvamp finns samtidigt som höstsvamp, vissa sorter har inte kommit alls här men finns i massor på andra håll.

Kallarna var på många ställen enorma, de stora mjuka lämnar jag, tar bara fasta och lite hårda svampar.  Många svampar var dessutom fulla med larver, så det lönar sig inte att bära hem svampen hel. Jag delar  allt direkt för att se hur de är inuti, rensar bort jord och smuts och tar bort eventuellt slemlager som på Smörsopp och Citronslemskivling.

På flera håll var  alla soppar angripna av Soppsnylting. En otäck parasit som förstör svampen och gör den illaluktande och man blir sjuk om man äter soppar som är angripna.  Det visar sig med en groteskt svullen fot och pytteliten hatt.  Eller som en vit mögelaktig hinna över svampen och en mjuknad konsistens och gula fläckar  på annars fin svamp.  Tänk Brieost på ytan. Det ser likadant ut. I sista stadiet blir sopparna rinnande sjukt gulgrön massa bara.

Kameran vilade hemma, orkade inte bära den också.  Hade med vatten, två stora korgar och myggmedel. Och nya mobilen med GPS och kompass, om ifall att…

Blev avsläppt av maken  som skulle göra annat och gick en rejäl sväng alldeles själv utan att behöva tänka på att gå tillbaka till bilen. Ringde honom för hämtning sedan när jag visste vart jag skulle avsluta min vandring.

Svampplockning är min meditation. Allt annat rensas bort ur tankarna när jag går där, bara nu räknas.

Kommentera

