Man kan torka svamp i ugnen

Inte alla ugnar, men i en med varmluft på lägsta värme. I en vanlig ugn kokar svampen bara, svartnar och förändras i konsistens och smak. Provade det förut och gör aldrig om det. Temperaturen får inte överstiga 50 grader och nyckeln är just luftcirkulation.

Nu är luften så fuktig att inte ens torkning på nät med en vanlig fläkt igång fungerar. Visst kunde man köpa en svamptork, det finns billiga och dyrare.  Men jag gör det inte. Vår lösning funkar så varför skaffa ännu en pryl som drar el.

Svampen ska torka klart på ett dygn eller max två tycket jag, annars finns risken att den börjar ruttna. Klart betyder knastertorrt så det går att bryta bitarna. Och den ska skäras tunt, som med osthyvel eller en mandolin. Ruttnande svamp luktar illa och är hälsofarlig.

Därför, torka inte svamp på tidningspapper! Förutom att tryckfärgen inte är nyttig och lossnar in i svampen så torkar inte svampen snabbt nog på det sättet.

Ta hellre ett gammalt tunt lakan eller en tunn  gardin ovanpå ett par stolsryggar eller en torkställning för tvätt. Ett myggfönster är perfekt!

Vi kör med ramar i trä med ett lätt nät över, ett myggnät tillklippt och fäst på ramen. De har en liten klack så de kan staplas på varandra och ändå ha full cirkulation av luft. I normal luftfuktighet räcker det att ställa dem så med golvfläkten i gång på källarplanet. Oftast behövs inte ens fläkten.

Det funkar som sagt inte nu. Torkar ur den sista fukten i ugnen, annars blir allt förstört. Minimalt med värme och varmluftsknappen på, då torkar de klart på nån timme från det där mjuka halvtorra tillståndet. Stora mängder kan man inte köra så men just nu finns det inte stora mängder torkbar svamp här.

Jag torkar även örter så, i ugnen. Kryddörter från trädgården. Vilda örter jag samlat.

 

6 responses to this post.

  1. Hej, hittade hit när jag sökte på Karljohansvamp. Jag har, tror jag, hittat en idag men blev så osäker så vi har inte vågat äta den.
    Du verkar kunna det här med soppar, vill du ta en titt i min blogg?
    Kände att jag måste lära mig mer om soppar först innan jag bjuder min familj på detta vid matbordet🙂

    Svara

    • Hej Lisa! Kikade in hos dig. visst är det en Karl-Johan du har där.
      Svamp är en viktigt matvara och ett stort nöje för mig om hösten. är veggis+fisk ätare och svamp ger mig bra proteiner.

      Svara

  2. Posted by magnus on 06 september 2011 at 13:27

    är ny på detta men jag hörde på radion häromdagen att soppar inte är giftiga bara mer eller mindre goda. Stämmer detta påståendet? I sådana fall är det ju bara att gå ut och plocka ett gäng olika och prova sig fram. mvh Magnus

    Svara

    • I princip så stämmer det. Vissa soppar, som de med orangeröd hatt ger magbesvär, speciellt med kort tillagningstid. Gallsoppen smakar spya. Bittersoppen…ja du fattar.
      Jag tycker det är bättre ur smaksynpunkt och säkrare att lära sig känna igen de soppar och andra svampar man kan tänka sig att smaka på.
      Karl-Johan är jättelätt att känna igen som exempel, sandsoppen också. Goda, trevliga soppar, garanterat inte giftiga eller illasmakande:-)

      Svara

  3. Hej!

    Hörde att det var en dam som plockat murklor och hade i en plastpåse i en tågkupé och skulle resa till en anhörig och ge dessa murklor…..hon blev medvetslös efter att ha inandas luften i kupén där hon hade murklorna….så de måste vara rikgtigt giftiga..

    Inte ens förvällning tar bort farliga ämnen i murklorna har jag hört…

    Så jag äter inte murklor…föredrar kantareller och trattkantareller…Stolt Fjällskivling är toppengott..men finns tvärr inte överallt i Sverige..

    Ha en trevlig helg!

    Svara

    • Låter som en skröna, men man ska bara torka dem i välventilerat utrymme. Och jag äter dem inte alls, har ju lovat bort mina organ den dan jag inte behöver dem längre. Giftet i stenmurklorna går inte att torka, koka eller på annat sätt laka ur, det lagras i fettvävnad i kroppen. Det är ett cancerframkallande gift dessutom.

      Svara

Kommentera

