Gårdagens middag

Orkade inte ladda in bilderna igår, gör det nu.

Ångkokta rotsaker och bönor från vår trädgård. Kålrot, Kålrabbi, morot, purjo(mini) och rosenbönor. Serverat med squash, aubergine , tomater och vitlök med salviablad stekta i olivolja. Plus smulad fetaost. Peppar och salt på. Mums!

Tyvärr behåller inte rosenbönorna sin härliga färg vid ångkokning.

Salt, peppar och olivolja var köpta, resten närodlat. Utan krav, utan gifter, i vår trädgård.

6 responses to this post.

  1. Jisses amalia, det ser ut som smågodis i alla regnbågens färger! Underbart vackert, jag äte3r ju inte godis så jag skulle definitivt välja din tallrik! Jag tycker det är svårt att hitta lokalproducerade grönsaker även nu på hösten, beror säkert på att vi inte har så många odlare här. Inte många bönder alls, detta är skogsbygd, fiskare och jägare har vi hur många som helst..tsss
    Vet du, jag har spenderat två nätter med att googla på hirvikärpänen och älgfluga, tror jag har blivit knäpp! Hasse beställde ju en sån mössa som du har, men jag tror han misslyckades med köpet han gjorde på nätet för han fick ingen bekräftelse o det brukar man ju få…
    En del påstår nu att ättika eller vinäger hjälper om man själv står ut med lukten. Även Raid, insektssprayen, kan man spraya på ytterkläderna när dom hänger ute så lär det hjälpa. Dom är luttrade i Finland, men inte har dom hittat på något universalmedel..
    Nu ska jag lägga mig, upp i ottan för provtagning

    Svara

    • Inte hjälper några medel mot våra älgflugor/löss i alla fall. Nätar in och klär på, sliter av allt och duschar och kammar sen med tät kam så fort jag kommer hem. Alltså bara huvushåret;-) Då får jag bort både fästingar och ev älglöss ur håret mitt. Snart är de slut, nätterna är kalla nu.

      Svara

  2. Du kan då få rotfrukter o se gott ut..

    Svara

    • De gör det alldeles själva;-) växer sig så där fina med kompost och vatten. Jag bara skalar och delar dem. Ångkokning håller färgerna och smaken på plats.

      Svara

  3. Jag känner att jag e väldigt dålig på att ta vara på min trädgård.. Men det kräver en hel del arbete att odla stora mängder..o jag har inte riktigt den orken längre.. Men jag saknar det..

    Svara

Kommentera

