Läser morgontidningar

Vaknade av att katten frågade om lov att komma upp i sängen. Sov sen mellan våra kuddar, hoprullad på armar och klappad av oss båda. Så vi somnade om en stund.

Han ville ha lådan rensad efter natten, och frukost och det är fixat.

Pelle går runt och pratar , sitter hos mig eller i fönstret. Vi har redan varit på balkongen och luktat på morgonen. Han vill väldigt gärna ut. Vi får ta en promenad runt huset, i trädgården, igen. Inte i pyjamas dock, är lite fuktigt ute idag.

Läser i dagens tidningar att Livsmedelsverket råder mammor att amma i sex månader och sedan glesa av. Tja, de vill väl att barnen ska äta gröt och välling. Livsmedelsverkets ekonomi baseras på pengar från odlarna. Inte konstigt då.

Om jag lyssnat på BVC hade mitt barn gråtit hela tiden av hunger. Och jag hade gråtit av vanmakt och känt mig totalt misslyckad.

De klagade på att jag ammade för mycket, att jag gav för mycket välling(fast jag inte ens börjat med välling än), att barnet inte följde kurvorna. Helammade till åtta månader, då mjölken sinade pga influensa. Sen blev det växlat med välling och små portioner av vanlig mat och bröstmjölk.

Barnet överlevde! Ärvde tyvärr sin fars allergi för korsblommiga växter men det saknar koppling till födan.

Inget barn i min släkt följer kurvorna. Vi är för långa och därmed väger vi mer, alltså är vi fel enligt kurvorna.

Mitt råd till nyblivna mammor är att lyssna på sina äldre kvinnliga släktingar som vet hur släktens barn reagerat och vuxit. Lyssna mindre på BVC. Du känner ju ditt barn, inte de. De följer bara rekommendationer som är helt allmänna och  inte alls anpassade för ditt barn.

Nu vill Pelle ha min uppmärksamhet. Det får han. Petar man först och sticker sen klorna i mitt lår så får man det:-)

Kommentera

