Än finns det svamp i skogen!

Tog en sväng på ett par timmar ut i ”vår” skog. Tyvärr har skogs(van)vården nått dit nu. Sly och ung granar har fällts och ligger lämnade hur som. Tvärs över stigar och leder.Som dotter till en skogsbonde fattar jag ju att man måste gallra och skörda skog, men ta sen hand om det som fälls! Många fina svampställen är helt förstörda, sen tidigare avverkning, genom vildsvinen eller nu med detta. Bland annat ett ställe där vi plockat vita kantareller i många år. Helvita, inte bara bleka.(Bilden är inte min utan finns på Svampguiden.com)

Fick ihop ett par fulla korgar i alla fall. Trattkantareller mest, lite Rödgul trumpetsvamp(vilket förvånar mig) som vi aldrig har hittat i denna skog. Rätt mycket fina Bleka taggsvampar och Kantareller och till min förvåning, för vi har haft frostnätter redan, faktiskt Svart trumpetsvamp.

Gick inte hela svängen vi brukar gå, korgarna var överfulla och tunga. Hade en påse i fickan så jag kunde dela av korgen. Blandar man Svarta trumpetsvampar med annat så missfärgas allt annat lätt. Och att blanda annat i Trattisarna vill jag inte! Det räcker att peta ut barren och löven som trillar i ur dem före torkning.

Grovrensar svampen gör jag alltid direkt, i skogen.  Petar av allt löst skräp, kapar foten samtidigt som jag kollar att svampen är det som jag tror mig plocka. Och att den är frisk.  Att hetsplocka kan vara farligt! Rafsar man ihop svamp är det lätt att det slinker med sådant som inte alls är nyttigt.

Får man inte med sig fel sorter, som Spindelskivlingar som gärna växer på samma ställen som Trattkantarell,  så finns det även dålig svamp av de rätta sorterna man får se upp med. Matförgiftning är inte att leka med. Det får man lätt av gammal, ruttnande svamp. De svarta som ibland  blir bland de man torkar är sådana. De ska kastas.

Nej, plocka sakta, njut av lukterna, känn på svampen och titta noga på den. Sträck på dig mellan varven och dra djupa andetag.  Det är bästa medicinen mot mycket! Meditation av bästa sorten.

2 responses to this post.

  1. Jag har köpt kamfersprit nu, men inte hunnit testa. Kanske blir det i helgen, om vi vågar ut någonstans nu när det skjuts hejvilt. Håller mig på byvägarna för tillfället. Dom fick beställa hem spriten, men den kom på några dagar, kostade en hundring. Har ingen aning om hur långt den räcker, tänker mig väl att dutta lite på en bomullstuss och stryka över pannan o halsen. Kombinerat med kepsen borde det bli effektivt, såg på svampguiden att det verkade lovande. Vad gör du av all svamp du torkar nu? Säljer du av den på vintern? Du kan ju näppeligen göra av med så mycket själv.
    Kram

    Svara

    • Hej namne! Jo, jag säljer en del på vintern, men det mesta ger jag bort till familjen, vänner och bekanta som inte har själva. Jakten är ju så rogivande, svampjakten alltså. Här skjuts det bara i veckorna så på helgen är det fritt fram i skogen.
      Myggen och älglusen borde vara borta nu, med frosten blir det bara fästingarna kvar.

      Svara

Kommentera

