Nu ÄR det höst, på riktigt

Frosten låg kvar i morse när jag kom upp. Pelle ville ut före 7 men ångrade sig. Han var utanför men vände in:-)

Vi gick ut och vände regnvattentunnorna upp och ned. Vatten till trädgården behövs inte kannas ut mera, det ramlar ned av sig självt nu, nästan varje dag. Nu Sigge kan du komma och rulla tunna!

Plockade in det sista av skörden också. En hink äpplen, ett par små squash som klarat frosten, en hink kålrötter, lite broccoli och purjo och massor av dragon till tork. Och mina Rosenbönor.

Pelle kollar så allt går rätt till.

Husse rensar bönor, Pelle har koll på läget. Idag har han varit ute en lång stund, när frosten gav sig och solen kom fram. Vi jobbade ju på tomten så han var ute på egna äventyr.

Sådde fröer jag köpt av en dam över nätet. Fingerborgsblomma och lite annat. Sådant som sås nu på hösten och reder sig själv. Vissa växter har fått vinterskydd av granris, andra grävts upp och lagts på komposten.  Som tomatplantorna och squashen. En del får ligga kvar i landet och förbättra jorden där. Resterna krattar jag bort i vår.

Tippen fick ta emot en del rotklumpar och annat vi inte kan ta reda på. Vi har ju tagit bort en del buskar och träd.  Kvar i landet står vintersallad, grönkål och palsternacka som växer vidare. Hämtar in efter behov.

Middag idag, höstens givor från landet och stekta gröna tomater med Halloumi-ost stekt i olivolja. Plus Parmaskinka till köttätaren. Ett glas rött till.  Så gott!

Lägger ut en bild på gårdagens svampar till slut. Orkade inte ladda ur kameran igår.

Kantarellerna ångar av sig.


Blek Taggsvamp, kokar av dem i lite vatten och fryser när de kallnat. Perfekt till svampfärs!

Trattisar under finrensning. Det blev nästan 5 liter torkade, knastertorra i morse. Denna gång var de inte så blöta som sist och torkade fint och snabbt.  De bor nu i vår matkällare. Undrar hur många liter korgen är på, egentligen.

Känner mig rik när maten kommer från min egen möda.

2 responses to this post.

  1. Hej Pelle !
    Kul att du hittade in till mig och lämnade en kattentar så jag kunde komma och hälsa på hos er !
    Ser att du oxå måste övervaka dina 2-bentas förehavanden 🙂
    Tur att dom har oss !!
    Min matte blev allt lite avis på svampbilderna , för hon är minst sagt urkass på att hitta ätliga svampar 😉

    Svara

  2. Hej KjelleBus! Min tvåbening, hon som har nycklarna till matskåpet, kan en massa om svamp och släpar hem mycket skojiga dofter från skogen. Jag har en egen skog här bredvid huset, bara att smita under staketet så är man framme. Brukar övervaka de där små flygleksakerna där. Massor av sånt i den skogen. Mesar kallar matte dem för. En dag missar de att sätta på mig pinglan och då!

    Svara

Kommentera

