Dagens svampskörd

Inte är det slut på svamp bara för att november börjat. Idag, den 6 november, var vi ute i skogen  en knapp timme innan det blev för mörkt för att se. Såg nämligen Tintin på bio(rekommenderas) mitt på dagen, därav den sena starten.

Dagens skörd!

Den svarta trumpetsvampen var svår att se.

Jättefina trots att det varit rätt kallt på nätterna. De ligger nu på tork.

Trattkantarellerna fyllde två ramar och är på tork de också. Kantarellerna åt vi upp en del av, resten  blir lunch åt maken imorgon(risotto) och ytterligare en del är på väg in i frysen. Nedkokade i torr panna, bara avfuktade håller de sig länge. Om vi inte äter upp dem.

Observera datum i tidningen, från tidigare i veckan.

Pelle sniffade noga men fann det ointressant. Han har varit ute men mest inne och kollat på fågelTv, dvs fågelmatplatsen genom fönstret eller sovit. Fuktigt och inget bra kattväder idag.

Han åt lax med god aptit vid middan då vi tvåbenta fick kantarellrisotto med ugnsstekt lax.

Nu ska vi se True talent och hålla tummar för Dimman.

2 responses to this post.

  1. Oj vad mycket svamp =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling =)

    Svara

  2. Jisses med svamp ni hittat *tittar storögt*
    Här har jag oxå sovit mest hela dagen när matte och husse varit på vift , så nu är jag utvilad så jag orkar busa hela kvällen😉

    Svara

Kommentera

