Bomans svampblogg

Borde byta namn på bloggen;-) Just nu är det väldigt lite kassar och väldigt mycket svamp. Hinner inte sy just nu. Faktiskt bara några kassar i svamptyg.

Var ute en sväng idag, matade myggen. De var många och hungriga. Skogen vi mest går i är riktigt myggtät, där finns flera vattenhål och denna sommar är det värre än vanligt. Usch och fy! Flög rätt upp i näsan om man inte aktade sig. Glömde att äta rå vitlök innan vi gick ut, det verkar hålla dem på avstånd. Mygga funkar ett tag men sen struntar de i det. Och det vill man inte ha i ansiktet. Mygghatt är ett måste, hittar bara inte min.

Vi kom hem med blandat resultat, en korg nästan full och den andra nästan tom. Maken ser inte svampen med samma ögon som jag. Skulle behöva en svamphund. Som Sigge, en duktig svamphund som bloggar eller som man man kan läsa om i Land. Visst mötte vi en hund med matte, men inte letade den svamp. Hon var bara ute och motionerade. En vacker Tollare som var precis så ointresserad av oss,  som de ska vara.

Var så nöjd, för vi hittade kantareller, riktigt många för att vara nu.

Kantarell och Blek taggsvamp, klart för stekpannan

Annars är det glest med dem. Men kanske, kanske kommer de också igång.

Mandelkremlor var det gott om. De ligger i en påse på väg till frysen, nedkokade och klara. Och Blodsopp hittade jag, den är  inte  så vanlig i mina skogar. Den blånar när man skär i den och ser lite läskig ut om man inte vet hur god den är.

Blodsopp och en konstig Kantarell

Blodsoppen har små blodröda ”droppar” på foten och rören är röda längst ut. Köttet är gult liksom foten inuti. Och hatten är vackert brun och ser ut som sammet när den är torr. Inte så idag.

Det blåa försvinner vid tillagning och svampen blir gul igen. Oxidation bara, inget farligt alls.

Den åkte in i blandsvampen som nu gottar sig i pajen i ugnen.

Annars hittade vi en Blodriska, några Citronslemskivlingar, ganska många Bleka taggsvampar, Karl-Johan(förstås!), Brunsopp och Sandsopp. Glömde jag nån? Hade inte kameran med idag, så bilderna på Svampguiden blir till hjälp för den som inte känner till mina svampar.

Ja, och så massor, verkligen massor med flugsvampar av alla de slag. Den vita också. Fingersvamparna kommer nu också, men dem plockar jag inte. Flera av dem är svagt giftiga och ger magont. Onödigt att chansa och mikroskop kan man ju inte släpa med i skogen. Man kan nämligen bara skilja dem åt i mikroskåp.

Kallarna skivade jag delvis på mandolin, inte musikinstrumentet utan en sån där apparat man skär av sig fingrarna med. Om man inte aktar sig. Den skär riktigt tunt och var jättebra. Fick bara ta de sista bitarna med kniv. För jag vill ju ha min fingrar kvar.

Skiva K-J på mandolin

Jag torkar nästan all  Stensopp, Karl-Johan och Rödbrun Stensopp skiljer jag inte på.  Sandsoppen åkte på tork också. De torkar snabbt på ramar med myggnät över.

Den där pajen har en botten av färdig smördeg, råkade ha ett paket i frysen. Så två potatisar skurna i bitar och kokade ihop med en röd paprika,  i samma panna där jag stekt svampen. Så all smak följer med. Svampen är en blandning av allt vi plockade idag, utom Mandelkremla och Kantarell. Lite småbitar av kallarna åkte med också. Och så lök förstås. Från egna täppan. Lite salt och timjan. På med två ägg vispade med 1dl grädde. 200 grader i 25 minuter, ungefär.

Uppdatering: pajen var god! Lite ost på hade inte skadat.

3 responses to this post.

  1. Vad kommer det sig att vissa kommer hem med korgen full med svamp medans andra kan vandra igenom skogen utan att finna en enda?

    Svara

    • Så är det med oss också, jag ser vad maken missar. Intresse, vana, vad som finns i just den skogen spelar stor roll. Speciellt det sista. har också vandrat i många timmar utan att hitta mer än en handfull svamp. Speciellt denna sensommar/höst.

      Svara

  2. La in en länk till din svampblogg på min svampblogg:
    http://svampfokus.blogspot.se/

    Svara

Lämna en kommentar